ISO 9001:2008

Системи за управление на качеството

Основни изисквания на стандарта
Със стандарта се определят минималните изисквания, които организациите трябва да изпълнят, за да докажат съществуването на внедрена и работеща система за управление на качеството. Изискванията на ISO 9001 успешно се интегрират с изискванията на: ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 22000, IFS, BRC.

Стандартът ISO 9001 е универсален за всички сектори на стопанската дейност и обхваща всички аспекти от дейността на организацията.

Системата за управление, разработена на базата на тези изисквания, е уникална за фирмата, в която е разработена и внедрена, тъй като е съобразена с утвърдените във фирмата правила и практики на работа.

Наборът от изисквания, определени със стандарта ISO 9001, отчита влиянието на нормативните разпоредби, управляващи специфичния предмет на дейност на организацията и подпомага фирмите в процеса на постигане на съответствие с тези изисквания.

Стандартът дава насоки за основните изисквания, на които трябва да отговаря организацията и позволява интегрирането на други стандарти и спесификации, свързани с отделните аспекти от дейността на фирмата.

Сертификацията за съответствие с изискванията на ISO 9001:2008 Системи за управление на качеството е доброволна, но може да бъде поставена като договорно изискване от клиентите на фирмата (в това число и държавата, в случаите, в които се явява клиент на фирмата).

ISO 9001:2008 покрива следните направления от дейността на организацията:

Документация
- документация
- водене на записи
- следене на нормативните изисквания и постигане на съответствие с тези изисквания
Ресурси
- планиране на ресурсното обезпечаване на дейността
- управление на човешките ресурси, обучение
- инфраструктура
- работна среда
Основна дейност
- планиране на производствения процес
- договаряне с клиентите
- разработка на нови продукти
- договаряне с доставчиците
- управление на производствения процес
- контрол на средствата за измерване
Измерване, контрол
- управление и измерване на параметрите на продукта и процесите
- управление на продуктите, които не отговарят на поставените изисквания
- система за вътрешни одити/проверки
- предприемане на коригиращи и превантивни действия
- анализ на резултатите от наблюдението и измерването
- идентификация и проследимост
Управление
- цели на фирмата
- планиране на постигането на целите
- отчитане на постигнатите резултати
- отговорности и правомощия
- ред за вътрешна комуникация

Публикации в този блог, свързани с ISO 9001:2008:
ISO 9001:2008 Системи за управление на качеството. Изисквания към документацията
Коригиращи или превантивни действия - ISO 9001
Какво представлява сертификацията? Част I - Избор на сертифицираща организация
Какво представлява сертификацията? Част II - Кой ще ни одитира?