четвъртък, 28 октомври 2010 г.

Какво представлява сертификацията? Част II – Кой ще ни одитира?

Сертификационните одити се провеждат от одобрени от сертифициращата организация одитори. За да бъде одобрен един одитор, той / тя трябва да отговаря на няколко изисквания:
- Да е преминал успешно курс за Водещ одитор по съответния стандарт/и
- Да е преминал успешно определен брой одити под наблюдението на одобрен одитор
- Да има висше образование
- Да има поне 4 години трудов стаж
- Да има поне 4 години трудов стаж в областта, която ще одитира (в случай, че одиторът е определен за Технически експерт за дадения одит).

Сертифициращата организация може да постави и допълнителни изисквания към своите одитори. Одиторите са служители на сертификатора или наети външни експерти.

За всеки одитор се изготвя досие, което съдържа доказателства, че той / тя отговаря на посочените условия. За всеки одитор се определя код / кодове (по икономически сектори), за които одиторът може да изпълнява функциите на Технически експерт.

Информацията за одиторите периодично се актуализира. Тя подлежи на проверка от органите по акредитация, с които сертифициращата организация работи. Целта на тази проверка е да се удостовери, че одитите се извършват само от компетентни лица.

При постъпване на заявка за одит, сертифициращата организация определя одиторски екип. Екипът се определя на базата на необходимия брой одит-дни (в зависимост от данните на одитираната фирма, основно броя на служителите и броя на площадките, на които се извършва дейността) и предмета на дейност (за да се определи Технически експерт).

За всеки екип се определя Водещ одитор (към Водещите одитори има допълнителни изисквания извън посочените по-горе), които ще отговаря за планирането, провеждането и отчитането на одита.

Задължително в екипа се включва одитор, който е и Технически експерт в сферата, в която работи одитираната фирма. Ако сертифициращата организация не разполага с такъв, може да привлече Технически експерт, който не е одитор. В тези случаи Техническият експерт няма право да одитира (да провежда интервюта и да изисква записи). Той / тя има право единствено да консултира одиторския екип.

За даден одит може да се определи и само един одитор (т.е. да не се сформира одиторски екип). В тези случаи одиторът трябва да отговаря едновременно на изискванията за Водеш одитор и за Технически експерт.

Важно изискване към одиторите е да не са в ситуация на конфликт на интереси, тъй като това може да доведе до отнемане на сертификата. Под конфликт на интереси в случая се разбира одиторите да не са консултирали (или да не са имали бизнес отношения) в миналото или да не консултират (да нямат бизнес отношения) в бъдещето с одитираната фирма (в общия случай в рамките на 2 години преди и след датата на одита).

Всеки член на одиторския екип поема ангажимент да третира информацията получена по време на одита като конфиденциална (да не я разгласява).

Въпреки това доста фирми се притесняват, че може да се окажат одитирани от представител на техен конкурент, клиент или доставчик (особено в случай на привлечен Технически експерт). Важно е да знаете, че имате право предварително да изискате допълнителна информация за определения за вашия одит екип. В случай на установен реален/потенциален конфликт на интереси или в случай, че имате притеснения относно информацията, която ще споделите по време на одита, имате право (и дори задължение)  да уведомите сертифициращата организация и да изискате промяна в екипа на одита.

Следва продължение ... Част III – Какво представлява сертификационния одит?

Няма коментари:

Публикуване на коментар