вторник, 26 октомври 2010 г.

Какво представлява сертификацията? Част I - Избор на сертифицираща организация

Сертифицирането на въведените от вас системи за управление (ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000 и др.) не е задължително, но често се поставя като изискване от клиентите на фирмата (вкл. при участие в търгове). Сертификацията се извършва, за да се удостовери прилагането на клаузите на даден международен стандарт от трета независима акредитирана организация.


Преди да се извърши самото сертифициране, е важно да са въведени всички аспекти на приложимия стандарт и изискванията ефективно да се прилагат няколко месеца.  Всяко подобрение, въведено на този етап може да облекчи процеса на сертифициране (да елиминира евентуално несъответствие при сертификационния одит).

Избор на сертифицираща организация

Този етап е от изключително значение по следните причини:

1. Признаване на сертификата
Сертифициращата организация трябва да е акредитирана (т.е. оправомощена) да извършва сертификация по избрания от вас стандарт и за извършваната от фирмата дейност. Акредитацията се присъжда от национални органи по акредитация (UKAS, TGA и др.). Повечето акредитации се признават навсякъде по света, но все пак е добре да се консултирате с клиентите си (ако те изискват сертификация) каква акредитация предпочитат. Проучването на този етап може да ви спести много нерви и пари, тъй като в България все още се предлагат и „неакредитирани” сертификации.

2. Взаимоотношения със сертифициращата организация
При пристъпване към сертификация ще сключите договор за три години. В зависимост от дейността ви и стандарта, който въвеждате, ще се срещате с одиторите веднъж на всеки 6, 9 или 12 месеца. Едва ли на етап проучване можете да установите дали сертификаторът разполага с компетентни одитори във вашата сфера, но ако направите справка за техните клиенти можете да добиете някаква представа (за повече информация www.club9000.org).

3. Разходи за сертификация
Уверете се, че няма неясноти по получените оферти за сертификация. Разходите на одиторския екип включени ли са в цената? Има ли допълнителни такси за издаване на сертификатите? Има ли допълнителни такси за използване на логото на сертификатора? Цената за акредитиран или за неакредитиран сертификат е?

4. Етични съображения
На последно място в списъка, но не и на последно място по важност! Акредитациите на една сертифицираща организация могат да бъдат отнети (по същия начин, по който на вас могат да ви отнемат сертификата) при установяване на нарушаване на правилата за сертификация. Такова нарушаване може да бъде: предоставяне на услуги по консултация и сертификация от едни и същи или свързани лица (дори и в момента има подадени сигнали за такива нарушения и се извършват проверки), издаване на сертификати без наличие на действаща система за управление, издаване на сертификати без провеждане на одити на място и др. Практика на повечето сертифициращи организации е да предоставят на клиентите си списъци с консултантски фирми, с които са работили в миналото и в това няма нищо лошо. Имайте едно наум, ако ви препоръчват само един консултант ;) или ви обещават сертификат без да провеждат одит. При отнемане на акредитация всички издадени сертификати стават невалидни.

Следва продължение!

Няма коментари:

Публикуване на коментар